by admin

PRU Ke-14: Hari Penentuan

Marilah mari pergi mengundi, Jangan lupa kewajipan pada negara.   Setelah kita dijemukan dijamukan dengan kempen demi kempen oleh Barisan Nasional dan Pakatan Harapan selama beberapa minggu, akhirnya telah tiba masanya kita menjalankan tanggungjawab kepada negara. Samada kita nak renew kontrak kita dengan kerajaan Barisan Nasional (yang memerintah dah 60 tahun) ataupun kita ingin menyahut…

by admin

Stephen Hawking Meninggal Dunia

  Ahli fizik terkemuka, Stephen Hawking, meninggal dunia pagi tadi di rumahnya di Cambridge. Anak-anaknya mengesahkan berita pemergian bapa mereka sebentar tadi. Mendiang berumur 76 tahun. Ni berita yang amat sedih terutama kepada mereka yang mengikuti perkembangan beliau. Hawking merupakan seorang theoretical physicist yang amat terkenal oleh kerana kepintaran dan semangatnya yang tak pernah luntur di…

by admin

Milo Tak Menyihatkan? Part 1

  Dalam sebuah video tular oleh Vishen Lakhiani, dia mendakwa bahawa minuman coklat kegemaran ramai, Milo, sebenarnya tidak sesuai diminum berikutan kandungan gulanya yang terlampau tinggi – lebih kurang 40%! Video linknya di sini. Kalau betul lah gula dia sebanyak tu, memang berita tak baiklah untuk kita. Sebagai penggemar Milo, saya akui terlepas pandang dengan…

by admin

Gara-gara Hina Nabi, Wanita Dijel & Denda

Ni pon satu lagi kes yang saya anggap agak extreme. Seorang surirumah di Ipoh menerima hukuman jel selama enam bulan dan denda RM 15,000 gara-gara mengeluarkan kata-kata yang menghina Nabi Muhammad. Tertuduh, Tham Yut Mooi, 46, dikatakan melakukan kesalahan tersebut di sebuah masjid kat Ulu Kinta di hadapan tiga orang saksi. Apa yang dia kata pasal…

by admin

Bantuan Diperlukan: Abd Manaf Mohd Noh

Salam 1 Malaysia, Seorang warganegara Malaysia, Abd Manaf Mohd Noh, 81, atau dikenali sebagai Tok Manaf, kini berada dalam keadaan kritikal di Seoul, Korea setelah mengalami masalah jantung. Lebih memilukan kos rawatan serta pembedahan telah menjangkaui RM 800 ribu. Beliau dimasukkan ke sebuah hospital di Korea setelah mengadu sesak nafas dan letih ketika bersiar-siar dengan…

by admin

Gadis Muslimah menyanyi “Ave Maria” di Majlis Pengebumian rakan Kristiannya

Satu lagi video yang mula viral sekarang ni. Seorang wanita bertudung dilihat sedang menyanyikan “Ave Maria” di majlis upacara pengebumian rakan kristiannya di sebuah gereja di Bogor, Indonesia. Rakaman video tersebut menjadi viral setelah diposkan di Facebook oleh seorang pengunjung yang bernama Budi Soehardi. Dikatakan wanita tersebut merupakan sahabat baik mendiang Chantarina Suyanti, yang baru…

by admin

Perlu Ke Dobi Khas Untuk Muslim Sahaja?

  Semenjak terbongkarnya kes sebuah kedai dobi di Muar, Johor mengenakan syarat khas kepada penggunanya iaitu hanya yang beragama Islam sahaja dibenarkan menggunakan perkhidmatan dobi tersebut, ramai pihak yang bertikam lidah dalam hal ni. Ada segelintir kecil yang bersetuju dan menyokong tindakan pengusaha dobi tersebut. Namun, ramai lagi yang tidak bersetuju dengan tindakan itu dengan…

by admin

Sekolah Tahfiz Terbakar, Lebih 20 Maut

Inna lillah wa inna ilaihi rajiuun. Amat sedih sekali bila mendapat tahu pasal kebakaran yang berlaku di Sekolah Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Dato’ Keramat, yang mengorbankan seramai 21 orang pelajar dan dua orang guru sekolah berkenaan. Kejadian yang berlaku kira-kira jam lima pagi itu turut dirakamkan oleh seorang bystander yang tak dikenali. Dalam rakaman video…

by admin

Melayu Atheist, Di Mana Pendirian Kita?

  Sekarang ni kecoh lagi pasal isu Malay Atheists apabila viralnya foto yang didakwa sebagai wefie yang diambil ketika perjumpaan Malaysian Atheists pada bulan lepas. Ada yang mendakwa dalam gambar tu ada beberapa orang Melayu yang turut serta. Entah betul, entah tidak dakwaan tu. Tapi, apa pun gambarnya di bawah ni.   Mana satu yang…

by admin

R.I.P. Chester Bennington

Berita terkini. Penyanyi utama band terkemuka Linkin Park, Chester Bennington, meninggal dunia siang tadi disyaki bunuh diri. Beliau meninggalkan seorang isteri dan enam orang anak. Berita sebegini tentu mengejutkan ramai pihak di dalam industri muzik dan juga para peminat Linkin Park. Saya amat menganggap Chester sebagai seorang yang berjaya me-mainstream kan music underground di dalam…